Szukając sposobów na zwiększenie wydajności procesów sprzedażowych w swojej firmie, możemy natrafić na takie narzędzia, jak systemy CRM. Są one użytkowane szczególnie przez duże i średnie firmy, posiadające wielu klientów, ale mogą się nimi zainteresować także właściciele małych przedsiębiorstw. Czym dokładnie są takie systemy i jak wybrać ten właściwy dla naszej firmy? Doradzamy!
Czym jest CRM?
CRM (Customer Relationship Management) w naszym języku oznacza zarządzanie relacjami z klientami. Jak łatwo się domyślić, takie systemy mają pomóc firmie w gromadzeniu danych o klientach i budowaniu u nich lojalności wobec naszej marki. Jest to szczególnie istotne, jeśli działamy w branży, w której klientowi nie zależy tylko na jak najniższej cenie, a nawiązuje on współpracę z jakąś firmą tylko po rozważeniu wszystkich za i przeciw.
Wśród funkcji często spotykanych w tego typu systemach można wymienić możliwość zapisywania transakcji i przenoszenia ich na poszczególne etapy cyklu sprzedażowego, wspomniane już zbieranie i katalogowanie danych o klientach, a także integrację ze skrzynką mailową i rejestrowanie połączeń. Co więcej, niektóre CRM-y mają także mobilne wersje swoich systemów, które ułatwiają zarządzanie relacjami z klientami w podróży, z dala od biura.
Na co zwracać uwagę przy wyborze systemu CRM?
Dobór właściwego CRM-u bywa trudny, biorąc pod uwagę, jak wiele systemów do zarządzania relacjami z klientami jest obecnie dostępne. Wszystkie z nich zachęcają rzekomymi szerokimi funkcjonalnościami, skutecznością i łatwością użytkowania. W rzeczywistości jednak potrafią bardzo się różnić.
Zastanawiasz się, jak ocenić, który CRM jest najlepszy dla firmy? Przede wszystkim powinien mieć on wszystkie potrzebne w danej firmie funkcje – nie należy przywiązywać szczególnej uwagi do tych, które nam się nie przydadzą, ponieważ mogą one tylko podnieść cenę, a nie będziemy z nich korzystać.
Kluczowe jest za to, żeby nie brakowało niczego, co rzeczywiście jest dla nas ważne. Jeśli nie mamy pewności, czego tak właściwie potrzebujemy, powinniśmy skonsultować się najpierw z naszymi pracownikami, aby stworzyć listę wymagań, a następnie skonfrontować ją z ofertą interesujących nas CRM-ów.
Na początku swojej przygody z CRM-ami dobrym pomysłem może być zdecydowanie się na któryś z prostszych systemów (lub tańszy pakiet, który można później zamienić na bardziej rozbudowany u tego samego usługodawcy). Zbyt zaawansowana konfiguracja bardziej rozbudowanego systemu może tylko odstraszyć osoby początkujące.