Proces znajdowania idealnej niszy rynkowej dla Twojej firmy

Proces znajdowania idealnej niszy rynkowej dla Twojej firmy

Proces znajdowania idealnej niszy rynkowej dla Twojej firmy

Czy kiedykolwiek myślałeś o przekształceniu swojej pasji w biznes? Wiele firm oferuje szeroką gamę produktów lub usług, ale walczy o pozycję lidera na rynku dla każdej ze swoich ofert. Zamiast kierować swoją ofertę do szerokiej populacji, Twój pomysł może skupić się na niewielkiej części potencjalnych klientów. Zawężenie zakresu działalności daje możliwość bycia najlepszym w tym, co się robi.

Na przykład, możesz połączyć swoją pasję do robienia na drutach z miłością do kotów i założyć własną firmę produkującą swetry dla kotów. Mówiąc szerzej, Twoimi klientami są właściciele zwierząt domowych, ale mają oni specjalistyczne zainteresowanie (lub potrzebę) – swetry dla kotów.

W tym przypadku konsumenci, do których kierujesz swoją ofertę, są członkami niszy rynkowej.

Co to jest nisza rynkowa?

Nisza rynkowa to skupiony zbiór osób lub firm, które są na rynku w celu zakupu produktu lub usługi, którą sprzedajesz. Ta grupa osób ma specyficzny zestaw potrzeb, które mogą być zaspokojone przez ukierunkowany produkt lub usługę, która odpowiada na te potrzeby. Marketing niszowy jest produktem ubocznym specjalizacji. Kiedy firma oferuje określony zestaw produktów i usług, zamiast sprzedawać szeroką gamę ofert, korzystają z oszczędności pieniędzy, stają się bardziej produktywne i zapewniają przewagę komparatywną, która może być wprowadzona na rynek do niszowego zestawu klientów.

Firmy korzystają z umieszczenia stawki w ziemi i jeden sposób, aby zobaczyć, że korzyści w akcji jest poprzez sprzedaż i marketing. Sprzedaż do niszy rynkowej jest sposobem na wyróżnienie się od konkurencji, a to pomaga Twojej marce ustanowić pozytywną rozpoznawalność na rynku. Twoja firma może stać się autorytetem w swojej branży dla tej niszowej grupy odbiorców – ostatecznie przyciągając więcej klientów do swojego produktu lub usługi.

Korzyści płynące z niszy rynkowej

Niezależnie od tego, czy rozpoczynasz nowy biznes, czy rozwijasz już istniejący, marketing niszowy jest skutecznym sposobem na pozycjonowanie Twojej marki. Skupiając się na małej grupie odbiorców, Twoja firma będzie w stanie rozciągnąć swoje zasoby dalej i przyciągnąć klientów, którzy są blisko związani z Twoją ofertą. Są to ludzie, którzy najbardziej potrzebują Twojego produktu, a zatem są najbardziej prawdopodobne, aby przekształcić i pozostać lojalnymi klientami.

Załóżmy, że Twoja firma sprzedaje drukarki i skanery. Podejście niszowe będzie wymagało zidentyfikowania i dotarcia do klientów docelowych Twojej firmy – dzięki badaniom rynku, są to osoby, które według Ciebie najbardziej skorzystają z Twojego produktu (a zatem istnieje największe prawdopodobieństwo, że dokonają konwersji).

Aby jeszcze bardziej zwiększyć szanse na konwersję i lojalność klientów, można uzyskać jeszcze bardziej szczegółowe informacje i dotrzeć do działów w tych firmach docelowych, które najbardziej skorzystałyby z drukarek i skanerów, takich jak marketing lub administracja. Są to osoby, które rozumieją korzyści płynące z produktu i wyzwania, które rozwiązuje.

Zaczynając od małego, ugruntowujesz swoją pozycję na rynku. Następnie, w miarę rozwoju firmy, naturalną koleją rzeczy jest powiększanie się rynku niszowego. W rzeczywistości, Harvard Business Review twierdzi, że duże rynki mogą ewoluować z niszowych. Dostosowując swoje produkty lub usługi idealnie do małej grupy obecnych i potencjalnych klientów, zachęcasz do przekazywania informacji z ust do ust i pozytywnych recenzji, które mogą przenieść Twoją firmę na większy, potencjalnie bardziej dochodowy rynek.

Teraz, gdy mamy lepsze wyobrażenie o tym, co nisza rynkowa jest i korzyści z posiadania jednego, rzućmy okiem na kroki do znalezienia jednego.

Jak znaleźć niszę rynkową

  • Zastanów się nad swoimi pasjami i zainteresowaniami.
  • Zidentyfikuj problemy i potrzeby klientów.
  • Zbadaj konkurencję.
  • Zdefiniuj swoją niszę i jej rentowność.
  • Przetestuj swój produkt lub usługę.

Zastanów się nad swoimi pasjami i zainteresowaniami.

Czy jest jakieś hobby lub umiejętność, która Cię szczególnie pasjonuje lub w której jesteś dobry? Poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad tymi obszarami zainteresowań jako potencjalnymi pomysłami na niszę rynkową. Poniżej znajduje się kilka pytań, które mogą pobudzić Twoją burzę mózgów:

  • Jakie umiejętności przychodzą Ci naturalnie?
  • W jaki sposób lubisz spędzać swój wolny czas?
  • Czy przyjaciele, rodzina i współpracownicy pytają Cię o radę na konkretny temat?
  • Jak podchodzisz do rozwiązywania problemów?
  • Na jakie tematy lubisz się uczyć?

Zapisz swoje odpowiedzi na te pytania i zacznij tworzyć listę pomysłów do rozważenia dla niszy rynkowej Twojego biznesu.

Zidentyfikuj problemy i potrzeby klientów.

Teraz, gdy masz już kilka pomysłów na biznes, zastanów się, z jakimi problemami boryka się Twój rynek docelowy i w jaki sposób Twoja pasja lub zainteresowanie może stać się produktem lub usługą, która zaspokoi ich potrzeby. Jaka jest ich motywacja do zakupu?

Zbadaj swoich potencjalnych klientów, aby określić ich zachowania zakupowe i wyzwania, przed którymi stoją. Istnieje wiele narzędzi (w tym darmowe), z których możesz skorzystać podczas badania swojej persony klienta. Pozwoli Ci to lepiej zrozumieć, w jaki sposób Twoja firma może zapewnić wartość dla Twojej niszy rynkowej.

Zbadaj konkurencję.

Zanim poświęcisz swój czas i energię na rozwijanie nowego biznesu, musisz zbadać swoich potencjalnych konkurentów. Możesz mieć realny pomysł na produkt, ale jak wiele innych firm będzie konkurować z? Poniżej znajduje się kilka stron internetowych, które mogą Ci pomóc w badaniu konkurencji.

  • Google Trends
  • Google Keyword Planner
  • ClickBank
  • Amazon

Użyj tych narzędzi, aby zbadać najlepiej sprzedające się produkty, które konsumenci badają i sprawdzić, czy Twój nowy biznes może spełnić ich potrzeby.

Zdefiniuj swoją niszę i jej rentowność.

Jeśli poświęcasz swoje zasoby i czas na nowy biznes, powinien on mieć możliwość stać się dochodowy. Oto kilka czynników do rozważenia przy finalizacji niszę będziesz catering do:

  • Dane demograficzne klientów
  • Wartości i zainteresowania klientów
  • Lokalizacja klienta
  • Jakość produktu
  • Cena

Twój pomysł może być opłacalny, jeśli zbadasz rynek i odkryjesz podobne produkty, ale niewiele firm je sprzedaje. Zapoznaj się z cenami produktów konkurencji, abyś mógł konkurencyjnie wycenić swój własny. Zasoby takie jak Amazon (dla produktów), G2 (dla oprogramowania), katalogi agencji (dla usług) i PRICEFY.IO (do monitorowania cen) są pomocne w procesie oceny cen konkurencji i określania cen dla własnych produktów i usług.

Przetestuj swój produkt lub usługę.

Stwórz prostą stronę internetową lub landing page dla swojego biznesu, aby klienci mogli Cię znaleźć. Zaoferuj okres próbny produktu lub rozdaj darmowe próbki swoim docelowym klientom. Ten początkowy okres testowy nie powinien kosztować dużej ilości pieniędzy, ale na pewno można użyć płatnych reklam do kierowania ruchu na swojej stronie internetowej. Zobacz, czy ludzie chcą umieścić pieniądze na swój produkt z witryn crowdfundingowych. W ten sposób nie tylko zdobędziesz fundusze, ale także zdobędziesz produkt przed potencjalnymi klientami.

Jeśli test nie zakończy się takim sukcesem, na jaki liczyłeś, nie porzucaj całkowicie swojego pomysłu. Wróć do deski kreślarskiej, aby znaleźć kluczowe obszary, w których Twój produkt lub marketing mogłyby zostać ulepszone. Nadal nie wiesz, jak w praktyce wygląda biznes niszowy? Poniżej przedstawiamy kilka przykładów biznesów, które zaspokajają potrzeby niszowych rynków.

Znajdź swoje miejsce w niszy rynkowej

Specjalizując swoje produkty i usługi w wąskim rynku, lepiej wykorzystasz swoje zasoby, szybciej wyprodukujesz produkty i rozwiniesz bazę lojalnych klientów, którzy będą mogli promować Twoją markę na rynku masowym. Sprzedaż do niszy rynkowej może być strategią krótko- lub długoterminową – kluczem jest znalezienie odbiorców i dostosowanie wszystkiego, co robisz, właśnie dla nich.

Zidentyfikuj swoje zainteresowania i pasje.

To może być coś, co już zrobiłeś. Jeśli jednak tego nie zrobiłeś, zrób listę 10 aktualnych zainteresowań i obszarów pasji, natychmiast. Biznes nie jest łatwy i w pewnym momencie wystawi Cię na próbę. Jeśli pracujesz w dziedzinie, która Cię nie interesuje, Twoje szanse na odejście znacznie wzrosną – zwłaszcza jako początkujący właściciel firmy. Nie oznacza to jednak, że musisz znaleźć idealne dopasowanie. Jeśli jesteś pasjonatem jakiegoś aspektu prowadzenia biznesu, będziesz się go trzymał. Jeśli nie interesuje Cię ten temat, możesz nie być w stanie znaleźć w sobie siły, by wytrwać.

Oto kilka podpowiedzi, które pomogą Ci określić, jakie są Twoje zainteresowania i pasje:

  • Jak lubisz spędzać swój wolny czas? Na co cieszysz się, kiedy nie robisz tego, co robisz?
  • Jakie czasopisma prenumerujesz? Na jakie tematy najchętniej się uczysz?
  • Do jakich klubów lub organizacji należysz?

Zidentyfikuj problemy, które możesz rozwiązać.

Mając listę 10 tematów w ręku, jesteś gotowy, aby zacząć zawężać swoje opcje. Aby stworzyć dochodowy biznes, musisz najpierw znaleźć problemy, z którymi borykają się Twoi docelowi klienci, a następnie określić, czy rzeczywiście możesz je rozwiązać. Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zidentyfikować problemy w konkretnych niszach:

  • Prowadź rozmowy jeden na jeden lub sesje wydobywania pomysłów ze swojego rynku docelowego. Upewnij się, że znalazłeś lub stworzyłeś ramy do zadawania pytań, które pomogą Ci odkryć punkty bólu.
  • Przeglądaj fora. Przeszukaj Quorę lub znajdź fora związane z Twoją niszą, a następnie przyjrzyj się toczącym się na nich dyskusjom. Jakie pytania zadają ludzie? Z jakimi problemami się spotykają?
  • Zbadaj słowa kluczowe. Sprawdź różne kombinacje słów kluczowych w Google Trends i planerze słów kluczowych Google AdWords. To może pomóc Ci odkryć popularne hasła związane z punktami bólu.

Określ rentowność swojej niszy.

Powinieneś teraz mieć całkiem dobry pomysł, co nisza masz zamiar dostać się do. Może nie zawęzić swoją listę w dół do jednego obszaru tematycznego, ale prawdopodobnie znalazłeś kilka pomysłów czujesz się całkiem dobrze o. W tym momencie ważne jest, abyś zorientował się, ile pieniędzy możesz zarobić w swojej niszy. ClickBank jest świetnym miejscem, aby rozpocząć poszukiwania. Przejrzyj więc topowe produkty w swojej kategorii. Jeśli nie możesz znaleźć żadnych ofert, to nie jest to dobry znak. Może to oznaczać, że nikt nie był w stanie spieniężyć tej niszy. Jeśli Twoje poszukiwania zwrócą uwagę na przyzwoitą liczbę produktów – ale nie na ich nadmiar – masz szczęście. Zanotuj punkty cenowe, abyś mógł wycenić swoje własne produkty w konkurencyjny sposób.

Dodaj komentarz